Ballut - Reisverslag uit San Marcelino, Filipijnen van Menno-Liza-Lennard - WaarBenJij.nu Ballut - Reisverslag uit San Marcelino, Filipijnen van Menno-Liza-Lennard - WaarBenJij.nu

Ballut

04 Januari 2015 | Filipijnen, San Marcelino

De laatste dag. Boardingpasses geprint, voorbereidingen terugreis zijn klaar.
Het is hier nu 9.15 uur in de ochtend. Morgenochtend vertrekken we om 12.00 en zijn dan rond 5 uur in Manila. Onze vlucht gaat om 21.00.

Hier achter de pc zittend besef ik me nu goed wat vakantie echt is: geen planning maken, geen telefoon, kijken wat op je af komt.
Nu al weer druk bezig met de planning voor volgende week: Lennard inschrijven voor extra zwemlessen, doorgeven of hij op een kinderfeestje komt, volgend kinderfeestje op 17 januari, afspraak maken om de auto weer op te halen, etc.

Gisteren nog even naar de stad geweest en wat laatste dingen gekocht. Als we dan met de Arko-bus (Alle ramen kunnen open) in San Marcelino arriveren staan er altijd zgn. Ballut-verkopers klaar om hun handel te verkopen.
De balut is een delicatesse in Zuidoost-Azië en met name in de Filipijnen en Vietnam. Een balut-ei is een bevrucht eendenei met een bijna volledig ontwikkeld embryo, dat wordt gekookt.
Ik heb me er toch maar weer eens aangewaagd, het kan toch niet zo zijn dat iedereen het hier zooooo lekker vindt en wij niet. Ogen dicht en naar binnen gieten en goed kauwen.
Kan niet zeggen dat ik het erg lekker vind, maar vies is het zeker ook niet.

Naast de Balut hadden we al Lechon gegeten (knapperig varkensvlees) en ook de Pinakbet. Dat laatste is een gemixte groente met o.a. Kalebas en Okra. Dit zijn wel de belangrijkste traditionele Filippijnse gerechten.

Straks nog even wat mensen de hand schudden. Lennard is druk bezig met een soort lego dat hij heeft gekocht van zijn gespaarde vakantiegeld. Dat waren vele honderden Peso's, in totaal meer dan 2000. Zon 40 euro.

Dat was het eerst vanuit de Filippijnen. Zitten nog wel honderd mooie verhalen in mijn hoofd, wie weet schrijf ik af en toe nog eens iets op het forum. Het winkeltje van mama bijvoorbeeld (niet meer dan een luikje waar mensen voor kunnen staan om dingen uit het 3x3 meter winkeltje te bestellen. Voorbijgangers kopen daar een fles bier voor 30 Peso, gaan op het muurtje voor de winkel zitten, drinken de fles leeg en rijden weer door.
Sigaretten die per stuk voor 3 Peso worden verkocht. Zakjes ijs gaan ook over de toonbank voor 3 Peso (Mama is daar tijden mee bezig om die te vullen), Snoepjes voor 1 Peso. Prachtig.
Mensen die voor de winkel gaan staan om wat te bestellen, maar moeten dan heel lang wachten omdat mama toevallig in de keuken staat. Niemand die er moeilijk over doet.

Afijn, wordt vervolgd.

groeten en tot binnenkort.

• 04 Januari 2015 - 12:24

Annemieke:

Hallo Menno, Liza en Lennard!

Fijn te horen dat jullie het zo naar jullie zin hebben gehad!

Wij wensen jullie een goede reis terug en horen graag jullie verhalen bij terugkomst!!

Dikke knuffel,
    Johan, Chris en Annemieke