wereld van verschil - Reisverslag uit San Marcelino, Filipijnen van Menno-Liza-Lennard - WaarBenJij.nu wereld van verschil - Reisverslag uit San Marcelino, Filipijnen van Menno-Liza-Lennard - WaarBenJij.nu

wereld van verschil

24 December 2014 | Filipijnen, San Marcelino

een paar dagen geleden een al lang gewenste trip naar de bergen gemaakt. Het bergdorp Buhawen ligt 18 km van ons ouderlijk huis, maar het bleek zoals voorspeld een moeilijk te nemen horde. De 4Wheeldrive deed er bijna 1,5 uur over, maar het waren adembenemende uren.
Het bergvolk dat je onderweg tegenkomt ziet er totaal verwilderd uit en het lijkt alsof ze helemaal niks hebben. Toch schijnen ze aan eten en drinken niet tekort te komen vanwege de rijke voedselvoorziening die de natuur biedt.
Het was trouwens een hele opgave om iemand zover te krijgen met mij mee te gaan. De 1 zegt dat het gevaarlijk is vanwege de weg, de ander vanwege de NPA (New People Army, soort communistische beweging), en de ander zegt weer dat er Bandito's zijn. Als ik niet 100% overtuigd was dat het wel goed zou zitten, zou ik niet zijn gegaan. De mensen die we onderweg tegenkwamen waren uiterst vriendelijk en zelf waren we ook behulpzaam door zo nu en dan mensen mee te nemen achterin de bak.
Meest indrukwekkend is het meer Mapanuepe Lake
Dit meer is ontstaan na de uitbarsting van de Pinatubo en heeft een heel dorp opgeslokt. Slechts de kerktoren is nog zichtbaar, net boven het water uit.
En raad eens wat, 1 minuut voor het bereiken van het eindpunt van deze reis (dit meer), zegt mijn camera dat de batterij op is. Ik heb gelukkig nog wel een foto vanaf de berg genomen die de kerktoren toont.
We gaan vast nog wel eens. Indrukwekkend.

De tekst van dit bericht is wereld van verschil. Gisteren namelijk bezochten we Olongapoo City, een uur met de bus. Ze hebben daar een grote tax-free zone, waar je naar hartelust kunt shoppen. Alles is verkrijgbaar, niet in de laatste plaats levensmiddelen uit Nederland: kaas, melk en duo-penotti. Het valt me dan altijd op hoeveel Filippino's geld hebben om hier inkopen te doen. Het heeft onder meer te maken dat veel mensen in het buitenland werken of een familielid hebben die dat doet.

Op naar de kerst. De winkels puilen hier uit en de markt is nog nooit zo druk geweest. Blijkbaar is er hier en daar nog wel wat te besteden. Dat is goed. Het valt sowieso op dat het land niet stilstaat. Al een flink aantal verbeteringen gezien. Aan de wegen, meer regulering, vebeteringen in het onderwijs. Hopelijk komen we nog eens ergens. De hoop vervliegt echter snel weer als je hoort van de corruptie van de regering. In alle lagen vindt er verrijking plaats en zelfs een goedwillende president kan hier niet zomaar iets aan doen.
Ik hoorde nog van een senator die vanwege zelfverrijking een tijdje achter de tralies moet zitten. Maar hij neemt het er daar goed van met een airco-kamer voor zichzelf, compleet met tv en andere luxe.

Vanaf hier wensen we een ieder een goede kerst toe. mijn broer die jarig is, een goede verjaardag jongen en van harte gefeliciteerd.

Groeten!